יש אלוהים – קוראים לה אינטרנט

הודעה לעיתונות 26.7.2009 מאת נירית מוסקוביץ’ דוברת אגודת זכויות האזרח


הינה אני שם למטה מימין, מחזיקה את ראשו של שיט-רית ומכוונת אליו אצבע משולשת. צילום: בועז ערד

הבלוגרים לחצו, וההצבעה על הקמת המאגר הביומטרי נדחתה: חוק הביומטרי לא יובא להצבעה מחר

בעקבות הביקורת שהשמיעו האגודה לזכויות האזרח, משפטנים, מומחי מחשבים ובלוגרים, והודות לפעילות עיקשת של השר מיכאל איתן, התגייסו ארבעה ח”כים – איתן כבל (עבודה), כרמל שאמה (ליכוד) , חמד עמאר (ישראל ביתנו) ואברהם מיכאלי (ש”ס) ודרשו לקיים דיון חוזר (רוויזיה) בחוק, אשר ידחה את קיום ההצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית.

עו”ד אבנר פינצ’וק, מהאגודה לזכויות האזרח מסר: “בשבועות האחרונים התברר כי הפרויקט הרגיש והמסוכן הזה, שאין כדוגמתו באף מדינה דמוקרטית, תוכנן ברשלנות ובחיפזון שמשמעם הפקרת הביטחון והפרטיות של כל אזרחי המדינה. אני תקווה כי שרי הממשלה יתעשתו ויבינו שמאגר ביומטרי מהסוג המוצע בחוק כלל אינו נחוץ לנו, והוא עלול להיות הרה אסון.”

המאבק הציבורי במאגר הביומטרי הוא המאבק החברתי-פוליטי הראשון בישראל שצמח, רובו ככולו, באינטרנט – בבלוגים, ברשתות החברתיות וב”יו-טיוב”. בשבת האחרונה, השתתפו מאות מפגינים – אשר נענו להזמנה שקיבלו דרך האימייל, פייסבוק או טוויטר.

מאגר המידע הביומטרי אשר צפוי להכיל נתוני טביעות אצבע וזיהוי פנים של כל אזרחי ישראל, זוכה לביקורת רבה מפי פעילי זכויות אדם, משפטנים ומומחי טכנולוגיה, בשל הפגיעה בפרטיות ובשל הסכנה של דליפת מידע ושימוש לרעה בנתונים הביומטריים.

במהלך שלושת השבועות בהם התקיימו הדיונים על הקמת מאגר המידע, התברר כי בהצעת החוק להקמתו, חסרות התייחסות לסוגיות קריטיות של אבטחת המידע הרגיש שבמאגר. ביקורת רבה הושמעה בשל העובדה שהדיונים אודות המאגר התקיימו בקצב אינטנסיבי, ובמקביל לדיוני הכנסת על חוק ההסדרים והפרטת הקרקעות. במהלך הדיונים התברר גם כי רבים מבין הח”כים החברים בועדה, כלל לא הכירו את הנושא המורכב.

חבר’ה, ניצחנו במערכה הראשונה, אבל זה עדיין לא מספיק. אסור לנו לשקוט על שמרינו ויש להתחיל ולתכננן את המהלך הבא.
מחר יתקיים דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה, שכידוע לנו, שיט-רית עדיין עומד בראשה, בבקשה לדון ברביזיה. פורמאלית, ההצבעה תהיה על השאלה “האם לקיים דיון מחודש בוועדה”. מספיק שאחד מארבעת ח”כים בועדה יתקפל, והעסק ממשיך לרוץ. לכן חייבים להציק לארבעת הח”כים הללו במיילים, שלא ישכחו להגיע לוועדה.כל זה נעשה בכפוף לעבודה המבורכת והחשובה שעושה השר מיכאל איתן בקרב שרים אחרים, בניסיון לעצור את החוק.

בישיבה האחרונה של הוועדה, אמר ח”כ שיט-רית שהוא כרך את נושא המאגר עם התכנית להנפקת ת”ז ודרכונים חדשים. עו”ד אבנר פינצ’וק לא נשאר חייב ואמר לשיט-רית שהוא עשה זאת בשביל “לשווק” לציבור ולח”כים את המאגר כאילו בלי מאגר אנו נדונים להמשיך ולהסתבב עם ת”ז קלות לזיוף, ועם דרכונים שיסווגו כלא אמינים בנמלי התעופה בעולם. זה לא נכון! שיט-רית טועה ומטעה! אי קיום המאגר אינו מונע ואינו מעכב את הוצאת התעודות זהות החכמות, אז שלא יעבדו עליכם!

יאללה להתקשר, לשלוח מיילים, ולא להרפות!

איתן כבל
ecabel@knesset.gov.il
לשכה – 02-649-6118
ע’ פרלמנטרית – קארין 054-4387025
ע’ פרלמנטרי – חיים 054-5553100

כרמל שאמה
kshama@knesset.gov.il
ע’ פרלמנטרי – אבי ברקו 052-4311171

חמד עמאר
amarh@knesset.gov.il
ע’ פרלמנטרי – סובחי 050-5726754
ע’ פרלמנטרי – אלי 052-6440201

אברהם מיכאלי
amichaeli@knesset.gov.il
לשכה – 02-6408130
ע’ פרלמנטרי – יצחק 050-6230267
ע’ פרלמנטרית – אורלי שמעוני 057-7474889

No 2 Bio Law from Zkankav ProductionZ on Vimeo.

אני התקשרתי לשר הפנים אלי ישי, הוא לא היה בלשכה וענה לי עוזרו דוד (הקלטתי בטלפון מסוג נוקיה, משהו יודע איך מעבירים את הפורמט למ.פ3? כדי שאוכל להעלות לבלוג…). הפנתי אותו לפסוק ט’ מספר במדבר: “והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימַד ולא יספר“, והוספתי שאם החוק יעבור זה יהיה אסון למדינת ישראל ולעם היהודי. דוד אמר שהשר טרם גיבש את עמדתו ושהוא יעביר לו את הדברים.

זה היה רק כדי להזכיר את שאמר רש”י – התורה מסתייגת ממפקד ומזהירה מפני הנגף, משום שבמניין שולט “עין הרע, והדֶבֶר בא עליהם, כמו שמצינו בימי דוד” במדבר. רוצים לדעת עוד?
יש לשער שאיסור המפקד מקורו ברעיון הנעלה של כבוד האדם. מכיוון שכל יחיד ויחיד הוא עולם מלא, אסור להפוך אותו למִספר!

Facebook Comments

עלינו הגר