כמה זה עולה לנו

פורסם ב-24/6/08
24 דקות

בכל פעם שמתחילים לדבר על חילופי שבויים עם חמאס או עם חיזבאללה, אני תוהה איך קרה שחייל אחד שלנו שווה כמה מאות מחבלים?

מחר ימלאו שנתיים לחטיפתו של גלעד שליט. בעוד שבועיים ימלאו שנתיים לחטיפתם של אודי גולדווסר ואלדד רגב. נראה שככל שהזמן חולף, המחיר עולה – המחיר שהחטופים משלמים בבריאותם הנפשית והפיזית, והמחיר שהממשלה תצטרך לשלם עליהם על מנת לשחררם.

בכל פעם שמתחילים לדבר על חילופי שבויים עם חמאס או עם חיזבאללה, אני תוהה איך קרה שחייל אחד שלנו שווה כמה מאות מחבלים? לא משנה אם הוא חי או מת, בעצם אפילו לא משנה אם הוא חייל. הוא יכול להיות סתם איזה עבריין טמבל שהסתבך עם האנשים הלא נכונים באיזו עסקת סמים.

אני באמת לא מצליחה להבין איך זה שאנחנו מאפשרים את קיום השיטה של “תחטוף אחד, תקבל 400″. איך בסופו של משא ומתן מצליחים ארגוני הטרור להתגאות בעצמם, אף שעצם השיטה מנציחה אותם כפחותים, נחותים ושווים כמו חמש אגורות? זה מוזר כי בתרבות הערבית הכבוד תופס מקום גבוה, ואילו להיבלע בתוך מאות שמוחלפים תמורת אחד בודד, זה סוג של הזניית ערכו של האחד.

אבל זה לא הדבר היחיד שמטריד אותי בענייני שבויים וחוטפים: איך החוטפים מצליחים להשאיר את מצב השבויים לוט בערפל? הם לא מוכנים לגלות אפילו אם השבוי עוד בין החיים, עד הרגע שבו הם עושים איתנו החלפות. אולי זה יישמע קצת ציני (אך בין כה כל העניין הזה של סחר בבני אדם בגלל פיסת אדמה ספוגת דם מגוחך לא פחות) – אבל כשעושים עסקה, לא מקובל לדעת את כל הפרטים? כמו נגיד – האם נקבל ארון או בנאדם חי ונושם?

הממשלה הפסיבית והאימפוטנטית שלנו נותנת לצד השני להכתיב את כללי המשחק. יושבים אצלנו אלפי אסירים פלסטינים ולבנונים, שלא נעשה בהם שום שימוש והם נרקבים בכלא סתם. אם הממשלה הייתה משכילה להיות זו שנותנת את ההצעות, לו הייתה שומרת על דיסקרטיות באשר למצב השבויים שברשותה ולא מחכה שיובאו בפניה דרישות להפסקת אש, לא היינו מגיעים לסיטואציה שבה צריך לשחרר פרות טמאות.

כל עוד סמיר קונטאר חי, נושם, ותובע על פגיעה בשמו הטוב (נו באמת?! לרוצחים אין שם טוב, כאילו דה!) – הוא לא בר החזרה. הרגשתי כל כך רע כשקראתי ש”פרס ייתן לקונטאר חנינה”, ועוד מבלי לקבל מידע על רון ארד. אז מה יצא בסוף, אנחנו מבזבזים הון על אחזקת אסירים, ובסוף גם מוכרים אותם עבוד נזיד עדשים והעלאת הפופולאריות של הפוליטיקאים שמאבדים את הכיסא שלהם? וואלה יופי.

Facebook Comments

עלינו הגר